Hatáskör címzettje
Békés Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalának Anyakönyvvezetője
Eljáró hatóság
Békés Város Anyakönyvvezetője
5630 Békés, Petőfi u. 2., 18-as iroda, Tel.: (66) 411-011 (143-as mellék
Ügyfélfogadás ideje
- hétfő: 8:00-12:00, 12:30-16:00
- kedd: nincs ügyfélfogadás
- szerda: 8:00-12:00, 12:30-18:00
- csütörtök: nincs ügyfélfogadás
- péntek: 8:00-12:00
Haláleset bejelentése ügyfélfogadási időn kívül, kedden és csütörtökön is.
Illetékességi terület
A halálesetet az az anyakönyvvezető jegyzi be az anyakönyvbe, akinek illetékességi területén az történt.
Eljárási illeték, igazgatási szolgáltatási díj
Az eljárás illetékmentes.
Ügyintézési határidő
8 nap, amennyiben nem állnak rendelkezésre az anyakönyvezéshez szükséges adatok, 60 nap
Az eljárás alapjául szolgáló jogszabályok
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20.) Korm. rendelet
- az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
- a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény
Ügymenetre vonatkozó tájékoztatás, útmutató
- A haláleset anyakönyvezését a hozzátartozó, vagy a hozzátartozótól meghatalmazással rendelkező temetkezési vállalat, vállalkozó kezdeményezheti a haláleset bekövetkezését követő első munkanapon annál az anyakönyvvezetőnél, akinek működési területén a haláleset bekövetkezett.
A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek.
A haláleset bejelentésének tartalmaznia kell legalább a haláleset helyét, idejét, az elhalt személy születési helyét, születési idejét, az elhalt személy születési családi és utónevét.
Az adategyeztetést követően az anyakönyvvezető anyakönyvezi a halálesetet az elektronikus anyakönyvbe, ahonnan az adat eutomatikusan átvezetésre kerül a személyiadat- és lakcím nyilvántartásban.
- Az anyakönyvvezető kiállítja a halotti anyakönyvi kivonatot a kérelmező részére.
- Az anyakönyvvezető az elhalt személy átadott személyazonosító igazolványát és a személyi azonosítóját és lakcímet igazoló hatósági igazolványát átlyukasztással – könyv formátumú személyi igazolvány esetén, az adatoldalakon elhelyezett érvénytelenségre utaló bélyegzőlenyomattal – érvényteleníti. Az anyakönyvvezető az általa érvénytelenített okmányokat erre irányuló kérelem esetén visszaadja az elhalt személy hozzátartozójának. A vissza nem igényelt érvénytelenített okmányokat, valamint a további személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványokat soron kívül, de legkésőbb 3 napon belül továbbítja a Békési Járási Hivatalnak.
Ügyintézéshez szükséges iratok
- halottvizsgálati bizonyítvány, amit a halottvizsgálatot végző orvos állít ki,
- az elhalt magyar állampolgár személyazonosítására és állampolgárságának igazolására szolgáló érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél, vezetői engedély és lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
- az elhalt születési anyakönyvi kivonata (amennyiben rendelkezésre áll)
Az elhalt családi állapotát igazoló okiratok:
- Ha az elhalt családi állapota házas/bejegyzett élettárs: az elhalt házassági anyakönyvi kivonata/bejegyzett élettársi kapcsolatok anyakönyvéből kiállított anyakönyvi kivonat (amennyiben a bejelentő rendelkezésére áll)
- Ha az elhalt családi állapota özvegy/özvegy bejegyzett élettárs: házastársának halotti anyakönyvi kivonata, a volt házastárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat/ a volt bejegyzett élettárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy az e tényt tartalmazó bejegyzett élettársi kapcsolatok anyakönyvéből kiállított anyakönyvi okirat (amennyiben a bejelentő rendelkezésére áll)
- Ha az elhalt családi állapota elvált/ elvált bejegyzett élettárs: jogerős bírósági ítélet vagy a házasság megszűnésének tényét is igazoló házassági anyakönyvi kivonat/ a bejegyzett élettársi kapcsolat megszüntetését igazoló jogerős közjegyzői végzés, vagy annak felbontását vagy érvénytelenné nyilvánítását igazoló jogerős bírósági vagy hatósági határozat, vagy az e tényt tartalmazó bejegyzett élettársi kapcsolatok anyakönyvéből kiállított anyakönyvi okirat (amennyiben a bejelentő rendelkezésére áll)
Külföldi állampolgár halálesete
- Az elhalt külföldi állampolgár személyazonosítására és állampolgárságának igazolására szolgáló érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél, magyar hatóság által kiállított okmányok (regisztrációs igazolás, állandó tartózkodási kártya, tartózkodási engedély) és lakcímet igazoló hatósági igazolvány.
- Az elhalt születési anyakönyvi kivonata és a családi állapot igazolására szolgáló okiratok hiteles magyar nyelvű fordítása.
- Ha az elhalt családi állapota házas, házassági anyakönyvi kivonat
- Ha az elhalt családi állapota özvegy, az elhalt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- Ha az elhalt családi állapota elvált, jogerős bírósági határozat
- Nőtlen, vagy hajadon családi állapotot igazoló okirat.
Speciális szabályok
Az anyakönyvi eljárásokban csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda vagy hivatásos konzul által készített fordítás fogadható el.