A A A
Hagyatéki ügyek

Hatáskör címzettje

Békés Város Jegyzője

Eljáró hatóság

Békési Polgármesteri Hivatal, Igazgatási Osztály
5630 Békés, Petőfi u. 2., Tel.: (66) 411-011

  • Benyovszkiné Nagy Andrea ügyintéző (19-es iroda)
  • Nagy Emese ügyintéző (20-as iroda)

Illetékességi terület

Békés város közigazgatási területén bejelentett lakcímmel rendelkező elhunytak ügyei (főszabály szerint)

Eljárási illeték, igazgatási szolgáltatási díj

Az eljárás költség-, illeték- és díjmentes

Ügyintézési határidő

30 nap, amely határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a jegyző a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyról vagy a leltár felvételét kötelezővé tevő tényről, körülményről okiratból tudomást szerzett.

Ügymenetre vonatkozó tájékoztatás

A magyar állampolgár után belföldön maradt hagyatékot leltározni kell. A hagyaték leltározása az örökhagyó és a hagyatéki eljárásban érdekeltek jogszabályban meghatározott adatainak, valamint a hagyatékba tartozó vagyonnak, továbbá az ezekkel kapcsolatos, jogszabályban meghatározott nyilatkozatoknak a beszerzése és rögzítése.

Az eljárás hivatalból indul. A hagyatéki leltár tartalmát képező adatok megállapítása érdekében a halottvizsgálati bizonyítványon hozzátartozóként feltüntetett személy részére postai úton nyilatkozatot küldünk, tájékoztatást nyújtva a leltárfelvételhez szükséges dokumentumok és adatok köréről.

A hagyaték tárgyát képező vagyontárgyak forgalmi értékének megállapítása szükséges. Az ingatlanok értéke - megkeresésünkre - az ingatlan fekvése szerint illetékes jegyző által, az illetékekről szóló törvény szerint kiállított adó- és értékbizonyítvány adatai alapján kerülnek feltüntetésre. A leltárba felvett ingóságok értékére az öröklésben érdekeltek a tárgy általuk becsült értékének a megjelölésével nyilatkozatot tehetnek.

Az öröklésben érdekelteket az eljárás során beszerzett adatokról, a hagyaték tárgyához tartozó ismertté vált vagyontárgyakról, biztosítási intézkedések kérelmezésének lehetőségéről, valamint iratbetekintési jogukról, az eljárás menetéről, jogaikról, kötelezettségeikről, az eljárás várható költségeiről írásban tájékoztatjuk. Ingatlanvagyon esetén csatolásra kerül az adó- és értékbizonyítvány, amely ellen – a forgalmi érték függvényében meghatározott illeték megfizetése mellett – jogorvoslati lehetőség biztosított. A hagyatéki leltárt a 15 napos fellebbezési határidő letelte után, ha az adó- és értékbizonyítvány ellen fellebbezéssel éltek, a fellebbezés elbírálása után küldjük meg a hagyaték átadására feladat- és hatáskörrel rendelkező közjegyző részére.

A volt békési lakóhelyű örökhagyó ügyében eljárni illetékes közjegyző dr. Ugrai-Király Eszter Adrienn közjegyző (székhely: 5630 Békés, Kossuth u. 7. fsz. 7.)

Öröklési bizonyítvány kiállítása: annak a kérelmére, aki valószínűsíti, hogy jogainak érvényesítéséhez vagy megóvásához az örökhagyó utáni öröklési rend igazolása szükséges, a közjegyző a hagyatékban vagy annak egy részében érvényesülő öröklési rendet (az örökös személyét, a hagyatékban való részesülése jogcímét és a hagyatékban való részesülése arányát) külön végzésbe foglalt öröklési bizonyítvánnyal állapítja meg.  Öröklési bizonyítvány kiállításának akkor van helye, ha az öröklési ügyre a közjegyző joghatósággal rendelkezik, és

a) az örökhagyó után hagyatéki vagyon nem maradt, vagy hagyatéki vagyon kizárólag a 650/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet területi hatálya alá nem tartozó államban maradt, vagy

b) hagyatékátadó végzés meghozatalára még nem került sor és a kérelmező igazolja

     ba) az örökhagyó utáni öröklési rendet, valamint

     bb) több örökösként érdekelt esetén – a ba) alpontban    

    foglaltakon túlmenően – azt is, hogy az öröklési rend

    tekintetében az örökösként érdekeltek között öröklési jogi vita

    nincs.

Hagyatéki vagyon hiányában a jegyző az eljárást megszünteti, a végzést postai úton közli az öröklésben érdekeltekkel.

Póthagyatéki eljárás lefolytatására akkor kerülhet sor, ha már volt hagyatéki eljárás, és annak befejezése után kerül elő olyan vagyontárgy, amely hagyatéki eljárásnak tárgya még nem volt. Az eljárás megegyezik az alap hagyatékra vonatkozó eljárással, azzal a különbséggel, hogy kérelemre indul, a kezdeményező félnek kell igazolnia az elhalálozás tényét, a hagyatéki vagyon meglétét, illetve valószínűsíteni köteles az eljárás lefolytatásához fűződő jogos érdekét. A kérelemhez csatolni kell a korábbi hagyatékátadó végzés másolatát.

A nyilatkozat nyomtatvány mellékletei

  • halotti anyakönyvi kivonat (ha az elhunytnak nincs vagyona és nemleges nyilatkozatot tölt ki, a halotti anyakönyvi kivonat másolatban való csatolása akkor is szükséges)
  • temetési számlák (csak abban az esetben szükséges, ha az örökösök között vita van a temetés költségének rendezésében, és aki fizette a temetést, az szeretné, hogy az örökösök között ez a költség is egyenlő arányában meg legyen osztva, az örökség terhére),
  • ha az örökhagyó ingatlanvagyonnal rendelkezett, az ingatlan(ok) helyrajzi száma (ha az elhunytnak nem tulajdonjoga, hanem más vagyoni értékű joga (pl. haszonélvezeti jog, özvegyi jog) volt az ingatlanon, azt nem kell a nyilatkozaton feltüntetni, mert az nem képezi a hagyaték tárgyát),
  • végrendeletet, öröklési- vagy tartási szerződés, amennyiben az örökhagyó végintézkedés hátra hagyásával hunyt el (ahhoz, hogy a közjegyző figyelembe tudja venni a hagyatéki eljárás során a törvényes öröklés rendjétől való eltérő öröklést, mindenképp szükséges az irat másolatának csatolása, vagy az ügyvéd, illetve közjegyző nevének megadása, ahol letétbe van helyezve a végrendelet, öröklési- vagy tartási szerződés),
  • gépjárműtulajdon esetében forgalmi engedély,
  • rendszeresített nyilvántartásban szereplő vagyontárgy (pl. marhalevél; lőfegyver, műkincs; védett műalkotás stb.) esetén ezek meglétét igazoló dokumentum másolata,
  • lakossági folyószámla- vagy devizaszámla kivonat (a hagyaték eljárásban szükség van legalább egy számlakivonatra, amelyből a legfontosabb információk megismerhetőek /bank neve, ahol vezették azt, számlaszám, számlatulajdonos és a számlán lévő becsült összeg/),
  • betétkönyv, értékpapír
  • szövetkezeti vagyonjegy, üzletrész esetén új keletű igazolás,
  • MVH regisztrációból adódó követelésre vonatkozó igazolások (regisztrációs lap, támogatás igénylésére vagy odaítélésére vonatkozó dokumentumok, stb.)
  • az örökhagyó utolsó havi fel nem vett jövedelméről szóló igazolás (a nyugellátás, az időskorúak járadéka, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, a gyermekek otthongondozási díja és az ápolási díj fel nem vett összege nem képezi a hagyatéki eljárás tárgyát, azzal kapcsolatban az ellátást folyósító szervvel kell felvennie a kapcsolatot: Nyugdíjfolyósító Igazgatóság vagy az eljárni illetékes Kormányhivatal Járási Hivatala),
  • az öröklésre jogosult személyek pontos személyes adatai (név, házas családi állapot esetén születési /leánykori/ név, anyja neve, születési hely, születési idő, pontos lakcím).

Életvitelszerűen külföldön tartózkodó öröklésben érdekelt esetén célszerű magyarországi lakóhelyű meghatalmazottat megjelölni az iratok átvételére, vagy kérni azok ügyfélkapura való továbbítását.

 

A nyilatkozat, illetve póthagyaték tárgyában a kérelem benyújtásának módja, helye

  • ügyfélfogadási időben személyesen előterjeszteni a Békési Polgármesteri Hivatal 19-es irodájában,
  • személyesen zárt borítékban leadni a Békési Polgármesteri Hivatal portáján (5630 Békés, Petőfi u. 2.) vagy
  • postai úton megküldeni a Békési Polgármesteri Hivatal postacímére (5630 Békés, Petőfi u. 2.) vagy
  • elektronikus úton megküldeni a következő biztonságos kapcsolattartási címre:
    • hivatali kapu rövid neve: BEKESPH,
    • KRID azonosító: 504084354